Blog

De tekstversie van de: 'Raymond Kempen Daily Joy & Focus Podcast' en meer ...

001 | Funnel of website?

001 | Funnel of website?

Funnel of website? Misschien heb je al een goed beeld bij wat een funnel is en wat het voor jou kan betekenen en misschien ben je nog helemaal nieuw in dit stukje van marketing. In dat geval kom je er in deze blog achter wat het precies is, hoe het ontstaan is en wat de beste keuze is voor jou. En, het antwoord is misschien niet zo voor de hand liggend als je misschien wel zou denken.

Hoe begon het ook alweer?

Om te beginnen is het slim dat ik even terug ga naar de begindagen van het internet. Ik heb het over de tijd rond 1995. Het internet begon door te breken en de eerste bedrijven wilden online gaan. Er werd een digitale brochure gecreëerd en het menu van een website was bijna altijd identiek aan de inhoudsopgave van de brochure.


In die tijd, of misschien een paar jaar later, rond 2000 werd ik actief als zelfstandige webdesigner (naast mijn studie). Ik was toen een jaar of twintig en wat ik deed was websites maken voor bedrijven als Nassau Deuren of Nassau Deur, ik weet de naam niet meer precies. Dat bedrijf maakte rolgaragedeuren voor garages en voor bedrijven. Maar ook voor bijvoorbeeld Van Helvoirt Groenprojecten, een bedrijf in Brabant dat actief is op het gebied van groenvoorzieningen. Daarnaast deed ik een aantal projecten voor gemeentes en was ik bezig voor Stanley B, een jong kledingmerk.


Ik hield me vooral bezig met het scannen van foto's en dia's. In die tijd werkte zo'n website prima, een deel van de mensen was namelijk al online. Het meest haalbare was dat dat je als bedrijf bijvoorbeeld brochure aanvragen kreeg via de website. Of mensen vulden het contact formulier in. In die tijd was het 'online' zijn op zichzelf al goed genoeg. Het ging vooral om de aanwezigheid, je kon daarmee automatisch gevonden worden. 

"Vroeger gingen mensen online om iets op te zoeken, nu gaan mensen veelal online om zich te vermaken"

De omslag van de digitale wereld

Om te beginnen is het slim dat ik even terug ga naar de begindagen van het internet. Ik heb het over de tijd rond 1995. Het internet begon door te breken en de eerste bedrijven wilden online gaan. Er werd een digitale brochure gecreëerd en het menu van een website was bijna altijd identiek aan de inhoudsopgave van de brochure.


In die tijd, of misschien een paar jaar later, rond 2000 werd ik actief als zelfstandige webdesigner (naast mijn studie). Ik was toen een jaar of twintig en wat ik deed was websites maken voor bedrijven als Nassau Deuren of Nassau Deur, ik weet de naam niet meer precies. Dat bedrijf maakte rolgaragedeuren voor garages en voor bedrijven. Maar ook voor bijvoorbeeld Van Helvoirt Groenprojecten, een bedrijf in Brabant dat actief is op het gebied van groenvoorzieningen. Daarnaast deed ik een aantal projecten voor gemeentes en was ik bezig voor Stanley B, een jong kledingmerk.


Ik hield me vooral bezig met het scannen van foto's en dia's. In die tijd werkte zo'n website prima, een deel van de mensen was namelijk al online. Het meest haalbare was dat dat je als bedrijf bijvoorbeeld brochure aanvragen kreeg via de website. Of mensen vulden het contact formulier in. In die tijd was het 'online' zijn op zichzelf al goed genoeg. Het ging vooral om de aanwezigheid, je kon daarmee automatisch gevonden worden. 

Het nadeel van een website...

Als je dat doet, kan je mensen doorsturen naar je website. Het nadeel is dat de kans groot is dat iemand verdwaalt op je website. Er is heel veel informatie waardoor iemand misschien wel weggaan met meer kennis, maar de kans dat deze persoon terugkomt is heel erg klein. Iemand is op zoek naar informatie, maar zonder goede CTA (call to action) ondernemen ze geen actie. 


Mensen denken veelal dat er ergens extra informatie te vinden is die ze gaat helpen in hun zoektocht of bij het nemen van een beslissing. Zijn mensen eenmaal weg? Dan is de kans klein dat ze nog terugkomen. Op het moment dat iemand jouw website heeft bezocht, weten Facebook en Google dat deze persoon ergens naar op zoek is en is de kans groot dat de bezoeker vanaf dat moment advertenties te zien krijgt van je concurrenten die ook iets soortgelijks aanbieden. En dat is precies wat je niet wilt...

"Een funnel is een serie van webpagina's met een specifiek doel, 

waardoor jouw bezoeker niet langer hoeft te verdwalen"

Hoe moet het dan wel?

Dus wat is nu de truc? Als iemand op je website komt, wil je diegene vast houden. Je wilt een band opbouwen en je wilt diegene kunnen verleiden om een volgende stap te nemen. Dit is precies de plek waar funnels in beeld komen. Een funnel is simpelweg een serie van webpagina's met een specifiek doel. Laat ik even twee voorbeelden geven. Je hebt funnels in allerlei soorten en maten complexe minder complexe en voor tal van verschillende doelen.


De twee type funnels die ik wil benoemen zijn:

  • Lead Funnel
  • Sales Funnel

Lead Funnel

De aller simpelste funnel is de Lead Funnel. Dit wordt ook wel de opt-in funnel genoemd en heeft als doel om iemand op je mailinglijst te krijgen zodat je ze daarna per e-mail opnieuw kunt benaderen. En doe je dat op een goede, niet 'spammy' manier, (dus niet continu "koop dit" koop dat) maar stuur je de mails met bepaalde onderwerpen in een goede volgorde dan kun je echt een band opbouwen met jouw potentiële klant.

Een Lead Funnel bestaat meestal uit twee pagina's. De eerste pagina is de "opt-in page" en op deze pagina moet je de bezoeker weten te triggeren om zijn/haar contactgegevens achter te laten. Het is niet meer genoeg om te zeggen: "Hey, schrijf je in voor de nieuwsbrief". Het is echt de bedoeling dat je mensen verleidt tot het geven van het e-mailadres in ruil voor iets waardevols. Afhankelijk van het bedrijf kan dat bijvoorbeeld een boek, een gids, een video, of bijvoorbeeld een e-book zijn. Er zijn duizenden verschillende mogelijkheden en voor iedere business is er iets te bedenken wat heel waardevol is voor de ontvanger en jou als bedrijf weinig kost. 


Op het moment dat iemand zich heeft ingeschreven op de eerste pagina, wordt het e-mailadres opgeslagen en komen mensen automatisch uit op de bedanktpagina. Hier geef je de gebruiker toegang tot datgene wat jij beloofd of je geeft ze meer informatie over hoe ze datgene kunnen krijgen (bijvoorbeeld dat ze het ontvangen in de mail). Vanaf dat moment heb je de gelegenheid om de relatie op te bouwen met de potentiële klant. Vervolgens kan deze persoon een 'echte' klant worden. Dat kan nog diezelfde dag, nog geen minuut later, weken later of zelfs maanden later afhankelijk van het product of de dienst en de fase waarin de klant zich bevindt.

Sales Funnel

De tweede funnel die ik met je wil bespreken is de Sales Funnel. De Sales Funnel is iets complexer dan de lead funnel. Ik wil beginnen met een voorbeeld die ik ongeveer drie jaar geleden hoorde over McDonald's. Stel je voor, om iemand in de VS naar de Mac Drive te krijgen, kost $1.91. Dit zijn de marketingkosten dus alle advertenties op tv, billboards noem maar. Als diegene dan in de McDrive is en McDonald's verkoopt één hamburger, dan levert dat $2.09 op. Kortom ze verdienen netto op dat moment maar 18 cent. Maar als ze op dat moment een cola en een frietje extra verkopen (een upsell) dan verdienen ze aan dezelfde klant $1.77. En sterker nog ze houden daarvan $1.32 pure winst aan over, dat is dus acht keer de winst van de verkoop van de burger van de eerste aankoop!

"Met een 'platte' website wordt het steeds moeilijker om rendabel online te verkopen"

Ik vind dit wel een opmerkelijk en heel sprekend voorbeeld van hoe belangrijk het is dat je de waarde van je aanbod maximaliseert. Hetzelfde geldt voor online, of je nu een website hebt of een traditionele webshop, je moet gaan adverteren (of in ieder geval inspanningen verrichten) om mensen naar jouw website toe te krijgen. Het doel is om een verkoop te realiseren, maar dat geldt voor 90 procent van de bedrijven op dit moment. Het is zo druk op Facebook, Instagram en alle andere marketing mogelijkheden waardoor het steeds duurder wordt om mensen naar je winkel toe te krijgen. De inkomsten zijn vaak te laag om je advertentie kosten gedekt te krijgen. Je inkoop, je hosting kosten alles van werkzaamheden wat erbij komt kijken. Kortom, dat businessmodel werkte misschien jaren geleden prima maar wordt nu steeds moeilijker en misschien is het voor veel branches al onmogelijk. De conclusie is dat het met een platte website steeds moeilijker wordt om rendabel online te verkopen.

En daar komt dan ook een Sales Funnel van pas. Je 'lokt' mensen niet naar de poorten van je bedrijf, maar je begint met een opt-in page als een eerste stap, zodat wat er ook gebeurt mensen hun contactgegevens kunnen invoeren zodat je ze opnieuw kan benaderen via email. Vervolgens verkoop je ze geen burger maar verkoop je jouw initiële product en dan maak je gebruik van een up sell, geen cola of friet maar wel producten of diensten die iemand nodig heeft of in ieder geval handig zijn voor dat type klant. Dat is dus een sales funnel, een serie van webpagina's die mensen leiden naar een verkoop, maar ook naar een up sell waardoor de orderwaarde stijgt. En als je dat goed doet dan heb je enerzijds blije klanten die blij zijn met de extra dingen die je hen hebt aangeboden en jij hebt extra verdiensten op de binnen gekomen order. Die verdiensten zorgen ervoor dat je meer ruimte hebt om verder te groeien door het bijvoorbeeld opnieuw te investeren in marketing.

Conclusie

Kortom een funnel die helpt je dus hoe dan ook. Of het nu een Lead Funnel is, een Sales Funnel of een andere funnel. Het helpt je om beter in contact te blijven met je klant zodat jij ook toekomstige verkopen kan doen. Het helpt je de kans te verhogen op een verkoop en ook de kans te verhogen op een hogere orderwaarde. Daarnaast is het met de juiste kennis en tools eenvoudig om funnels te maken. Dus wat is nu het slimste om te doen, een website of een funnel?


In mijn beleving is een website 'an sich' nooit voldoende. Kan een traditionele website dan nog? Ja, heel misschien als je een product hebt of heel erg bent ingericht op Search Based Marketing. Je doet het bijvoorbeeld fantastisch goed op de zoekmachines en je bent beter dan elke blogger die uit hobby heel veel content deelt. Dan kun je hoog scoren en kun je daar nog je business uit halen. Maar dan nog moet je zorgen dat mensen vanaf die website in een funnel komen die bij hen past waardoor je ze kan leiden naar de stap die voor hen op dat moment het meest nuttig is. Adverteren je veel via sociale media? Ben je actief op sociale media? Dan moet je mensen echt leiden naar een funnel. Je moet een specifiek doel hebben om die klant naar een hoger level te krijgen.

De oplossing? Een Funnel Connected Website!

Wat is nu mijn advies? Qua website zou ik kiezen voor een Funnel Connected Website. Dat is een term die ik zelf bedacht heb en is onze vorm van een website die werkt. Met een funnel connected website kan je gevonden worden door de zoekmachines. Mensen weten je te vinden en ze kunnen vanaf hier allerlei verschillende funnels in. Het is als het ware het centrum van de plattegrond, waar alle funnels op samenkomen. Het doel van de funnel connected website is om de bezoeker naar de juiste funnel te leiden.


Eigenlijk deel ik bezoekers in een aantal fases in, namelijk Know, Like en Trust fase en afhankelijk van de fase waarin een bezoeker zit kun je ze een bepaalde funnel inleiden. Zijn ze nog aan het begin van een zoektocht? Zijn ze nog zoekende naar een oplossing voor een probleem? Weten ze misschien wel wat voor oplossing ze moeten hebben en zijn dus op zoek naar een geschikte partij? Of heb jij het vertrouwen van mensen al en staan ze op het punt om een aankoop te doen? Dat zijn allemaal verschillende fases en voor die fases zijn verschillende funnels waardoor je mensen kan leiden naar de volgende stap. Een voorbeeld hiervan is het verkrijgen van een lead of het realiseren van een verkoop.


Het toffe is dat de Funnel Connected Website redelijk basic is en vrij voordelig om te bouwen. En als je het op de juiste manier doet, krijg je ook echt resultaat. Heb je advertenties of call to actions op YouTube? Dan moet je mensen echt verleiden naar je funnel toe. Ik was eind januari 2020 in Nashville bij Funnel Hacking Live, hét meest prestigieuze marketing event van de wereld. Iedereen daar weet dat funnels hét ding zijn. Daar was ik het direct mee eens, maar zelf miste ik nog de aansluiting tussen de verschillende funnels.

Daarom heb ik de funnel connected website bedacht. En het coole was dat mijn inzicht van één of twee jaar geleden, volledig werd bevestigd omdat er nu een presentatie gegeven werd over wat zij noemen een Funnel Hub. Een Funnel Hub is eigenlijk gewoon Funnel Connected Website, een website die mensen naar een specifieke funnel toe leidt. Dat geeft het belang nog eens extra aan. Ik hoop dat je iets kan met deze informatie, in welke fase van je business zit en ik hoop je te kunnen begroeten bij een volgende blog!

0 Reacties
Voeg reactie toe

Jouw weg ...

Dé route naar online succes is voor iedereen anders, maar heeft wel één model ...

LAATSTE BLOGPOSTS

NAVIGEREN

CONNECT MET MIJ

Telefoonnummer:
+31 (0) - 11 17 ‪799 017
e-mailadres: info@raymondkempen.nl

© Copyright 2020 - 2024 - Gemaakt en gehost op het Fullfront platform!

Je winkelmandje is leeg Ga verder
Winkelmandje
Subtotaal:
Korting 
Korting 
Bekijk gegevens
- +
Uitverkocht